سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

 

 

حکومت اسلامی

 به نام خدا

و اما قسمت دوم سؤال یعنی اینکه آیا حکومت مترادف با نبوت و امامت است یا نه؟

این کلمات از نظر لغوی مترادف نیستند اما حکومت یکی از شؤون امامت است و نبی هم اگر صرفاً خبر رسان از غیب نباشد بلکه از طرف خداوند مأمور به هدایت جامعه باشد امام و رسول است. چون نبوت با رسالت فرق دارد و این تفاوت در قرآن نیز دیده می شود.

وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَقَ النَّبِیِّینَ لَمَا ءَاتَیْتُکم مِّن کتَبٍ وَ حِکْمَةٍ ثُمَّ جَاءَکمْ رَسولٌ مُّصدِّقٌ لِّمَا مَعَکُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنصرُنَّهُ قَالَ ءَ أَقْرَرْتُمْ وَ أَخَذْتُمْ عَلى ذَلِکُمْ إِصرِى قَالُوا أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشهَدُوا وَ أَنَا مَعَکُم مِّنَ الشهِدِینَ.

بیاد آر زمانى را که خداى تعالى از انبیا پیمان بگرفت که هر زمان به شما کتاب و حکمت دادم و سپس رسولى آمد که تصدیق کننده دین شما بود، باید به او ایمان آورید و او را یارى کنید. خداى تعالى فرمود: آیا اقرار کردید و پیمان مرا بر این معنا گرفتید؟ گفتند: آرى اقرار کردیم . فرمود: پس شاهد باشید، من نیز با شما از شاهدانم. (آل عمران 81)

علامه در فرق رسول و نبی می فرماید: رسول کسى است که حامل رسالت و پیامى است، و نبى کسى است که حامل خبرى باشد، پس رسول شرافت وساطت میان خدا و خلق دارد، و نبى شرافت علم به خدا و به اخبار خدائى.

برای مطالعه ی بیشتر به این آدرس مراجعه کنید:  http://www.hawzah.net/Per/A/do.asp?a=AFC3.HTM

یک نظر هم این است که رسول کسی است که از طرف خداوند مأموریتی دارد خواه به او وحی بشود و خواه نشود. و نبی کسی است که از طرف خداوند به او وحی میشود خواه رسالتی داشته باشد و خواه نداشته باشد.

با توجه به این تفاوت فهم و درک آیه بهتر خواهد شد.: (هر پیامبری موظف است مأموری را که از جانب خدا قیام می کند و مؤید کتاب و حکمت آن پیامبر است یاری کند).

خلاصه اینکه حکومت یکی از شؤون رسالت و امامت است.

نظر شما چیه؟





  • کلمات کلیدی :

  • ::: شنبه 85/11/28 ::: ساعت 10:40 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر