سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

 

 

حکومت اسلامی

به نام خدا

آقای محصصی (سه‏شنبه 17/11/1385 - 5:27 ع ) مجدداً نوشتن:

با سلامی دوباره به شما

آیا هدف از نزول انبیاء برقراری حکومت بوده است ؟و  ایا حکومت مترادف با نبوت و امامت است ؟

یاهو  democracy-ir.blogfa.com

پاسخ:

برخی از سؤالات مثل این سؤال خیلی کوتاهه ولی پاسخ مستندش بسیار طولانیه و مفصل، اما سعی میکنم پاسخشو خیلی خلاصه بنویسم ولی برای اینکه دوستان حوصله ی خوندنشو داشته باشن توی چندتا یادداشت میذارم.

هدف از بعثت انبیاء و رسل (علیهم اسلام) هدایت جامعه ی بشری و برقراری عدالت بوده است که بدون حکومت امکان پذیر نیست بنابراین حکومت وسیله و مقدمه ی اهداف انبیا بوده است و این مطلب به روشنی از قرآن استفاده می شود. در سوره ی بقره آیه ی 213 می فرماید: " کان الناس امة واحدة فبعث الله النبیین مبشرین و منذرین و أنزل معهم الکتاب بالحق لیحکم بین الناس فیما اختلفوا فیه..." مردم امتی یک پارچه بودند (در جهل و گمراهی) پس خداوند پیامبران را نوید دهنده و هشدار دهنده برانگیخت و با آنان قانون برحق فرو فرستاد تا میان مردم در آنچه باهم اختلاف داشتند حکم کنند. یعنی خداوند پیامبران را حاکم قرار داد و مردم باید تسلیم حکم آنان باشند.

و در سوره ی حدید آیه ی 25 می فرماید: لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط ... (فرستادگان خود را با دلایل روشن فرستادیم و قانون و معیار را همراه آنان کردیم تا مردم قسط و عدل را به پا دارند... بر این اساس مؤمنین را به اقامه ی قسط امر می کند: یا ایها الذین آمنوا کونوا قوامین بالقسط شهداء لله (نساء/135).

آیا برپا داشتن قسط جز با اجرای قوانین الهی و سنجش امور با معیار و میزانی که با انبیا (ع) نازل فرموده امکان پذیر است؟ آیا لازمه آن اطاعت از انبیا و رسولان خدا نیست؟ خداوند می فرماید: "و ما ارسلنا من رسول الا لیطاع بإذن الله" (نساء/64) ما هیچ رسولی نفرستادیم مگر برای اینکه به اذن خدا اطاعت شود. روشن است که اطاعت از کسی کردن یعنی حکومت او را پذیرفتن. بنابراین معنای آیه این می شود که رسولان را فرستادیم تا به اذن خدا حکومت کنند.

و قبل از این می فرماید: "ان الله یأمرکم ان تؤدوا الأمانات الی اهلها و اذا حکمتم بین الناس ان تحکموا بالعدل ... اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم ..." خداوند به شما فرمان می دهد که امانت ها را به اهل آن بسپارید و هنگامی که بین مردم حاکم شدید به عدالت حکومت کنید... ای کسانی که ایمان آوردید خدا را اطاعت کنید و فرمانبردار رسول و اولیای امر خود باشید و اگر در چیزی با یکدیگر نزاع داشتید به خدا و رسول واگذارید... ایا ندیدی کسانی را که می پندارند ... ایمان آورده اند، می خواهند به حکومت طاغوت تن دهند در حالیکه می بایست به آن کفر ورزند... (نساء 58-60) این آیات مردم را به پذیرش حکومت اولیای خدا که پیامبران و جانشینان آنان باشند فرا می خواند و حکومت غیر ایشان را طاغوت می داند.

(ادامه دارد...)





  • کلمات کلیدی :

  • ::: جمعه 85/11/20 ::: ساعت 11:0 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر